Intervallträning

Tog mig ändå ut ikväll och springa fastän jag trodde att jag inte skulle orka eller hinna.
Men man har alltid tid om man verkligen vill! :)

Jag tog en runda på ca 4 km. Promenerade raskt och sen tog jag några spurter ibland. Det känns så mycket att intervallträna! Bättre än att bara jogga i samma fart hela tiden. Känns som man bara springer i deg och inte kommer framåt :P
Men det intervallträning är det lite action. Först promenerar man raskt en bit. Jag promenerade i ca 1km först för att värma upp mig lite, sen tog jag mina spurter i några tiotals metrar.

Varför detta är så bra!
Först när man promenerar så har man pulsen på en jämn och bra nivå och sen när man spurtar iväg så använder man ju muskler för att "starta" igång en och att hålla upp farten på 80-90 % och sen när man ska sakta i använder man olika muskler. När man joggar är det ju samma rörelse hela tiden.

I intervallträningen känner man också hur musklerna i mage och stjärt jobbar!

När jag är ut och promenerar raskt brukar jag vrida lite på övrekroppen på samma gång jag går och spänner magen så att magen också får jobba. Om man går "vanligt" är det ju främst benen som jobbar. Använd också armarna när ni går!

Och oj vad vatten är gott efter träning. Till och med Helsingforsvattnet går ner :)
2009-04-08 @ 21:00:52 Träning Permalink


Kommentarer
Postat av: A -*

Vet faktist inte hehe :P

glömde kolla det aeheh :P



men allt bra med dig då :)?

2009-04-08 @ 21:29:14
URL: http://amandavardet.blogg.se/
Anonyma och elaka kommentarer publiceras ej.
Jag svarar inte på anonyma kommentarer.



Skriv din kommentar här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }