Vitlökspotatisgratäng och älgstek

Man brukar nog oftast skriva köttet före och sen tilltugget men i det här inlägget är det gratängen som är huvudpunkten i och med att jag inte har några bilder av älgsteken och sen har jag inga egentliga mått på vad jag satte i den.

Vitlökspotatisgratäng
  • ca 8 potatisar
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar
  • 3 dl matgrädde
  • 1 dl mjölk
  • 1 dl riven ost
  • lite smör till formen

Sätt ugnen på 200°C.
Skala potatisen och skiva i 5 mm tjocka skivor. Jag använde mig av osthyveln men det går snabbast med en matberedare.





Smörj formen och sätt i potatisskivorna i formen.






Koka upp mjölk, grädde, salt, vitpeppar och pressad vitlök i en kastrull och häll över potatisskivorna.






Sätt in formen i ugnen i 40-50 minuter. Ta ut, och strö över osten tio minuter innan gratängen är klar om du vill ha ost på. Lägg på ugnsfolie om gratängen verkar bli för brun.

Servera med grillat kött till exempel. Riktigt gott!

SMAKLIG MÅLTID!


Älgstek i ugn
1,5 kg älgstek

Vi satt steken i en gjutjärnsgryta. Vi tillsatte sojasås, vatten, peppar, 3 köttbuljontärningar, svartvinbärssaft, lök, vitlök och många, många andra kryddor! Helt enligt egen smak.

Hade steken i 125°C:s värme i 2½ timme.

Sen gjorde jag en sås av skyn!

JÄTTEGOTT det här :)



Hoppas ni vågar prova på!
2010-01-30 @ 19:40:57 Recept Permalink


Kommentarer
Anonyma och elaka kommentarer publiceras ej.
Jag svarar inte på anonyma kommentarer.



Skriv din kommentar här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }