Studiedagarna

Nu då jag har lite tid ska jag berätta om studiedagarna vi varit på torsdag och fredag :)

Torsdagen bestod föreläsningarna mest om klinisk vård och man fattade inte riktigt vad de pratade om. Hela dagen bestod av det. Jag for hem redan efter lunch i och med att jag var tvungen att hoppa in i teatret Ur mörkret så jag var tvungen att åka hem till Närpes och öva lite före föreställningen.

Fredagen började 8.30 med en föreläsning av en läkare från Umeå. Han hette Yngve Gustafson. Den här föreläsningen var riktigt riktigt bra!
Han hade satsat ganska mycket på äldrevården och forskat lite inom detta område.

Han berättade bland annat att på att alla medicinförpackningar där det står vilka biverkningar läkemedlet har så är dessa läkemedel endast testade på unga och friska män. Inte kvinnor, inte sjuka, inte äldre. Kvinnor och män har olika biverkningar. Och äldre har andra symptom mot unga. Sjuka har andra symptom mot friska.

Han hade frågat myndigeter om man inte borde testa på äldre hur mediciner funkar och vilka biverkningar man får  i och med att det är oftast äldre som använder mediciner, så har de sagt "Det är oetiskt för äldre får så många biverkningar". Huh? Hör ni vad ni säger? :D

Yngve tyckte att egentligen borde personer som sköter äldre ha en särskild utbildning för äldre har inte samma symptom som en ung människa. T.ex. om en äldre person har blindtarmsinflammation så behöver den här inte ha ont i magen som en ung människa. Han sa hela tiden att det är viktigt att inte bota symptomet, utan bota det som framkallar symptomet.

Han berättade om en kvinna som haft symptom som visade på epilepsi. Så fick hon medicin för epilepsi, vilket gjorde att hon fick minnesproblem, vilket gjorde att hon fick diagnosen demens, vilket gjorde att hon fick bromsmedicin, vilket gjorde att hon fick förstoppning, vilket gjorde att hon fick medicin mot förstoppning, vilket gjorde att hon behövde mer epilepsimedicin, vilket gjorde att hon blev mer dement och behövde mer bromsmedicin, vilket gjorde att hon behövde mer medicin mot förstoppning och så vidare. Till slut visste den här kvinnan ingenting. De tog bort alla medicin och woila, hon var frisk som en nötkärna :)

Yngve berättade också att kvinnor i Sverige från sämre vård än män. Han sa att de som lider av kranskärlssjukdom i Sverige så får de flesta kvinnor bara medicinering mot det och männen blir opererade. Han sa att Sverige satsar mindre pengar på vård av kvinnor. DISKRIMINERING!

Den här mannen skall debattera med någon minister nästa vecka i Stockholm om detta fenomen. Han var riktigt inspirerande tyckte jag! Han sa att han blivit mycket hotad av läkemedelsbolagen och av andra myndigheter på grund av dessa bevis. Det tycker jag är strongt!


En annan bra föreläsning vi fick lyssna på vad om sorgearbete. Men det kan jag ta en annan gång :) Blev så enorm mycket text nu! :D
2009-11-08 @ 22:11:53 Jag tycker till Permalink


Kommentarer
Anonyma och elaka kommentarer publiceras ej.
Jag svarar inte på anonyma kommentarer.



Skriv din kommentar här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }