Klimpmjölk

Som jag skrev igår så lärde mormor oss att göra klimpmjölk igår. Jag hade aldrig ätit det förut men jag har hört talas om det flera gånger att mormor brukade göra det ofta förut. Mamma och Rosanna gillade det starkt :P Jag var lite skeptisk men..
Det här är alltså en gammaldags välling :)


Detta behöver ni:
Häll lite mera än 8 dl i en kastrull och ca 2 dl i en skål.

Värm mjölken i kastrullen. Blanda i 2 tsk socker i skålen och i kastrullen.
Blanda i ca 3 dl mjöl i skålen med mjölk så att det blir lite lösare än en bulladeg.

Värm en vanlig matsked i mjölken och ta små klimpar av degen och lägg i den kokande mjölken. Rör om hela tiden i mjölkkastrullen så att det inte bränner vid!

Lämna kvar lite av degen, men inte alls mycket. Blanda i lite mjölk och "rengör" skålen. Häll denna blandning i kastrullen. Nu är vällingen färdig!



SMAKLIG MÅLTID!
2009-07-16 @ 09:28:55 Recept Permalink


Kommentarer
Postat av: Nina

lite trött, men annars finfint :D



kram

2009-07-16 @ 10:38:29
URL: http://totalflopp.blogg.se/
Anonyma och elaka kommentarer publiceras ej.
Jag svarar inte på anonyma kommentarer.



Skriv din kommentar här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }