Sluta tvätta kläder?

Då jag satt i bilen igår så kom det ett reportage om klimatförändringarna.
Jag tycker det går lite för långt i vissa fall.. Varför har man aldrig tänkt på utsläpp och shit tidigare när man nu hör att man ska inte äta ost, inte tvätta sin kläder (tror de menar i maskin men det kom inte fram), sluta köra bil, äta enligt årstid, äta mer vegetariskt, barn ska använda tygblöjor bla bla bla.

De sa att 1 kg ost motsvarar 60 km med bil.

Hur tänkte de att någon i dagens samhälle ska hinna tvätta sina kläder för hand? De gångerna jag måste tvätta en ylletröja eller ett bh för hand så drar jag mig länge. Inte för att det är jobbigt men man skulle inte bara orka. Det finns viktigare att göra tycker man :D

Att sluta köra bil kan vara möjligt i en stor stad där det finns lokaltrafik. Men här jag är hemma så går det nog inte så bra att sluta köra bil. Cykla kan man faktiskt göra några bitar men till vissa ställen är det nog långt att cykla. Det är ju landsbygden så det mesta är långt från varandra.

Det där med att äta enligt årstid, så intervjuade de en växthusodlare i Närpes och han sa att inte odlar de ju tomater och gurkor i onödan på vintern om det inte skulle finnas efterfrågan.
Det var en tant som sa att hon inte äter tomater på vintern för att de är odlade i växthus som kräver mycket energi. Och hon skulle kanske köpa tomater på vintern om det stod en lapp på etiketten på hur de är odlade och med vilken energikraft och sådant.

Äta mer vegetariskt. Då äter vi ju upp djurens mat! Jag klarar mig iallafall inte utan kött.. Okej, sådana produkter med alla möjliga medel och smakförstärkare kan de nog sluta med.

Barn ska använda tygblöjor istället för engångs. Engångsblöjor skapar ju verkligen en sophög men tygblöjorna ska ju bytas mycket oftare för annars börjar de stinka. Det är väl främst det där med att de måste bytas oftare och att de ska tvättas i maskin då efteråt som tar så mycket tid och en vanlig barnfamilj har inte tid med sådant. Jag förstår nog de dagis som har förbjudit sådana blöjor. De där blöjorna är ju mycket våtare också än torra engångsblöjor. Men det där är smaksak!


Tänk på klimatet men gör det med måtta!
2009-04-10 @ 10:29:29 Jag tycker till Permalink


Kommentarer
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

SVAR: ja visst är de ;)

2009-04-10 @ 10:46:18
URL: http://haaiidi.blogg.se/
Postat av: alexandra





exactly :)



2009-04-10 @ 13:43:33
URL: http://alexandradr.blogg.se/
Anonyma och elaka kommentarer publiceras ej.
Jag svarar inte på anonyma kommentarer.



Skriv din kommentar här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }