Quinoa- och skinksallad

Nu har jag just ätit en quinoa- och skinksallad. Gott var det som vanligt :)

Jag har aldrig förut kommit i kontakt med quinoa före några testade på en diet där man skulle använda quinoa så jag tänkte att jag vill också prova på det :) Men inte i det syfte för att banta utan för att testa något nytt och att man kan använda det istället för ris!

Ni kan googla mer om vad quinoa är. Kan dra det i ett nötskal att det är en ört som är släkt med spenat och rödbeta. Den är mycket näringsrik och har mer kalcium än vad mjölk har i sig. Har massor med andra näringsämnen i sig också!

Till min sallad behöver ni:
  • gurka
  • quinoa
  • tomat
  • kinakål
  • paprika
  • ägg
  • skinka

Skölj quinoan noga med varmt vatten så att man får bort den beska hinnan som skalet har. Sen kokar ni den enligt anvisning på paketet. Skär grönsakerna till en sallad. Skär skinkan i små bitar och blanda i salladen. Blanda den färdigkokta quinoan i salladen också.

Koka äggen.

Ät salladen med ett ägg så mättar den bättre.

Man kan ju hitta på nästan vad som helst att sätta i en sallad. T.ex. olika ostar och så vidare.


WOILA!




2009-08-17 @ 19:00:27 Recept Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

var köper man quinoa? alltså i vilken hylla i affären?

2009-08-17 @ 20:43:53
Postat av: Amanda

I den mataffären där jag handlade så fanns quinoa i hyllan med mjöl, frön och pasta. Om du vet var couscous finns så är det stor chans att quinoa finns där också.



Vill man ha ett större utbud av quinoa som t.ex. i mjölform eller pasta av quinoa så finns det på hälsokostaffären.

2009-08-18 @ 09:14:14
URL: http://amanainen.blogg.se/
Anonyma och elaka kommentarer publiceras ej.
Jag svarar inte på anonyma kommentarer.



Skriv din kommentar här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }