Nanny

Nu barnvaktar jag Alvin och jag har även bakat två tigerkakor. En åt mormor så att hon får frysa ner den och ta upp den då hon får gäster och en åt talkogänget tills imorgon då vi ska vara och städa i Alvin blivande hem :)

Jag tog receptet på nätet i och med att jag inte hittade receptet här hemma.


Receptet lyder så här:

50 g smör
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk kakaopulver
1 msk vatten
Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker eller
rivet skal av 1/2 citron eller apelsin

1.Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form, 1,5 liter.

2.Smält smöret och blanda med mjölken. Vispa ägg och socker kraftigt i en bunke så blandningen blir vit och pösig. Tillsätt mjölk-smörblandningen och vald smaksättning. Rör ner mjöl och bakpulver. Blanda till en jämn smet.

3.Häll 2/3 av smeten i formen. Blanda kakaopulvret utrört i vatten med resten av smeten och ringla ner den i den ljusa sme­ten. Vicka lite på formen så smeten flyter ut jämt.

4.Grädda kakan i ugnens nedre del i 35-40 minuter. Om ovansidan verkar bli för mörk, lägg över en bit folie.

5.Känn med en sticka om kakan känns torr och färdig. Låt kakan ligga kvar i formen i 6-7 minuter. Om kakan inte vill lossna ur formen, blöt en handduk i kallt vatten och lägg över formen en liten stund. Låt kakan svalna under formen eller under en handduk.

 

 

Men nu måste jag gå och byta blöja. Det luktar lite bajs :P

2009-08-21 @ 11:47:58 Recept Permalink


Kommentarer
Anonyma och elaka kommentarer publiceras ej.
Jag svarar inte på anonyma kommentarer.



Skriv din kommentar här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }