Samvetet tär efter påskäggen

Läste en artikel i Huvudstadsbladet om att gymmen fylls efter påsk som vid jul :) Då är det påskäggen som börjar ropa på samvetet och folk drar sig till gymmen.


Bild lånad av HBL


Under påsken har man proppat i sig choklad i massor, memma och annat gott och sen bär det av till gymmet för att få bort kilona. Folk tror blint på att de nu blir smala och smärta men oftast orkar folk gymma i några veckor och sedan tar soffan och godishanden över.
Och många nybörjare och även andra människor så gymmar först och sen "belönar" de sig själva med lite choklad då de har varit så duktiga! Men det gör ju att man stannar på en 0-nivå hela tiden (i verkligheten brukar kilona öka).

Man ska heller inte banta eller svälta sig. Ofta brukar kilona fara bort men lika snabbt ökar de igen för hungern är stark och den brukar snabbt ta över. Så för att man ska se resultat och resultat som stannar så måste man ändra livsstil! Det tar ca 2-3 månader att ändra livsstil så man ska ha tålamod.

Man ska också börja med låg fart. T.ex. ska man inte tro att man orkar springa ett maraton första gången, utan börja i sakta mak. Låg fart och kort rutt och sen bygger man på ju mer man orkar :)
Jag började jogga ca 2-3 km första gångerna och jag gick lite emellan. Sen ökade jag fart och distans i sakta mak. Man blev ju så glad när man märkte att man fått bättre kondition! :D Det gör ju att motivationen ökar också! Istället för att man springer ihjäl sig första gången och slutar efter första gången.

Samma med maten. Förbjud inte allt gott. Låt dig äta godis en gång i veckan om du så vill. Annars tar det över också om du tvingar dig själv att inte äta något alls och till slut sitter du med 1 kg godis i famnen.
Jag har den principen att jag får äta vad jag vill en gång i veckan, och det är på helgerna :) Men låt dig inte ha "helg" varje dag.

Mera tips kommer senare! :)
2009-04-15 @ 08:25:47 Träning Permalink


Kommentarer
Postat av: Agilitydream

Ja, man vet ju aldrig. ;)

2009-04-15 @ 09:50:43
URL: http://agilitydream.blogg.se/
Anonyma och elaka kommentarer publiceras ej.
Jag svarar inte på anonyma kommentarer.



Skriv din kommentar här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adressen till din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
img{ border: 0px; }